Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Пропозиції ВЕГО «МАМА-86»

до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи за результатами виїзного засідання робочої групи 07.10.05

У селі Степанівка Роздільнянського району Одеської області, починаючи з 1993 року, існує конфлікт між мешканцями села та органами місцевого самоврядування, спричинений численними порушеннями законодавства України при виділенні земель водного фонду (заплава та русло річки Кучурган) в оренду на 49 років місцевим «фермерам». Щороку під час повеней конфлікт розгоряється з новою силою, тому що місцеві мешканці основною причиною сильних підтоплень їхнього житла вважають наявність збудованих фермерами 7 поперечних дамб, які не дають воді вільного відтоку.

У 1993 році Степанівська сільська рада надала у постійне користування земельну ділянку площею 40 гектарів, в тому числі 0,80 гектарів під водою (тобто русло ріки), для сільськогосподарських потреб першому «фермеру». Тоді ж, в 1993 році, робочий проект, наданий «фермерським господарством «Меркурій-Агро» в Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області, отримав негативний висновок державної екологічної експертизи. «Фермер» отримав припис призупинити всі види робіт та привести в природний стан порушені землі. Припис Держуправління не було виконано, а несанкціоновані гідротехнічні споруди (копані, ставки, дамба) та меліоративні роботи — були виконані в повному обсязі.

Безкарність самовільного захвату частини русла ріки та несанкціонованого будівництва гідротехнічних споруд на річці спровокувала Степанівського сільського голову в 1999—2001 роках виділити землі для «ведення фермерського сільського господарства» іще 6 «фермерам».

Мешканці села втратили пасовища, якими впродовж століть користувалися їхні пращури, та право загального користування рікою. «Фермери», що отримали землі у заплаві ріки та в її руслі, в реальності зайнялися риборозведенням (що є одним із видів спеціального водокористування та не має жодного відношення до ведення фермерського господарства), а також будівництвом ставків (їхня площа більше ніж вдвічі перевищує стік всієї ріки), копаней та поперечних дамб.

Серед порушень законодавства слід перерахувати:

  • порушення конституційного права на безпечне для життя і здоров'я довкілля;
  • порушення права на загальне водокористування;
  • використання земельних ділянок не за цільовим призначенням;
  • будівництво гідротехнічних споруд без позитивного висновку державної екологічної експертизи, без погодження з державними органами водного господарства;
  • виділення земельних ділянок без урахування думки та інтересів мешканців села, що порушує принцип гласності при прийнятті рішень;
  • самовільне захоплення водних об'єктів;
  • порушення порядку здійснення спеціального водокористування;
  • порушення порядку виділення земельних ділянок у користування, а саме: невідповідним органом, без відповідних погоджень та експертиз;
  • в порушення вимог ст. 82 Водного кодексу України переексплуатація водного об'єкту більше ніж вдвічі;
  • зміна категорії земельної ділянки без проведення землевпорядної експертизи тощо.

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

  1. Визнати факт грубого порушення законодавства представниками влади та місцевими підприємцями щодо самозахвату і використання земель та річища р. Кучурган.
  2. Утворити спеціальну комісію ВРУ, яка б дослідила та проаналізувала ситуацію із землями водного фонду та річками в країні (Степанівка Роздільнянського району Одеської області є не винятком, а типовим прикладом). Пропонуємо до складу та роботи цієї комісії залучити НУО.
  3. Вважаємо, що ситуації, подібні до Степанівської, виникали, виникають та виникатимуть внаслідок конфлікту між Водним та Земельним Кодексами, якщо їх не узгодити. Пропонуємо узгодити Земельний кодекс з Водним кодексом України шляхом видалення із Земельного кодексу статей, що суперечать Водному Кодексу.
  4. Внести зміни до Закону України «Про екологічну експертизу», передбачивши обов'язкове врахування висновків громадської екологічної експертизи, а в разі неможливості такого врахування, обов'язкове інформування відповідними органами влади про причини з наданням обґрунтованої мотивації такого рішення.
  5. Враховуючи той факт, що Україна належить до водонезабезпечених країн світу, забезпечити особливий контроль за реалізацією кримінальної відповідальності за порушення Водного кодексу України. Підготувати відповідний проект закону.

Просимо сприяти реалізації рекомендацій, наданих експертами ВЕГО «МАМА-86», що брали участь у проведенні громадської екологічної експертизи з ситуації, що склалася внаслідок незаконної побудови гідротехнічних споруд у басейні річки Кучурган на території Степанівської сільської ради, а саме:

  • скасувати рішення Степанівської сільської ради про виділення земельних ділянок «фермерам»;
  • заборонити спорудження в руслі річки Кучурган нових гідротехнічних споруд;
  • повернути річку Кучурган до первісного стану, наскільки це можливо — по всьому руслу, але обов'язково у нижній частині русла на території Степанівської сільради;
  • у відповідності до ст. 111 Водного кодексу і статей 12 та 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» фермери повинні відшкодувати збитки, заподіяні в результаті порушення водного законодавства, і здійснити необхідні заходи з ліквідації його негативних наслідків.

Роботи з повернення річки Кучурган до первісного стану можна фінансувати за рахунок коштів, отриманих в результаті виплати суми відшкодування збитків особами, які порушували режим використання та охорони річки Кучурган. Ці суми згідно з діючим законодавством перераховуються на розрахункові рахунки екологічних фондів місцевих рад і призначаються на заходи з поліпшення екологічної ситуації.

У зв'язку з тим, що фермери використовують земельні ділянки всупереч земельному законодавству, зокрема, не за цільовим призначенням, є усі підстави для припинення прав на ці земельні ділянки в судовому порядку згідно з п. А ч.1 ст. 143 Земельного кодексу України.

Перелік Додатків (усього 33 аркуші):

  1. Копії заяв місцевих підприємців О. Болгарова та П. Аксентія на надання в оренду земель природоохоронного фонду (2 аркуші).
  2. Копія завіреної підписами уповноважених осіб карти, з нанесеною ділянкою орендованої П. Аксентієм землі (1 аркуш).
  3. Копія окремих сторінок Робочого проекту, замовленого П. Аксентієм:
    1. Книга 1 Пояснювальні записки та креслення «Ставок-копань в заплаві р. Кучурган для ведення фермерського господарства в Роздільнянському районі Одеської області» (5 аркушів).
    2. Книга 2 ОВНС. «Розчистка русла р. Кучурган і облаштування ставка-копані для ведення фермерського господарства в Роздільнянському районі Одеської області» (17 аркушів).
  4. Карта русла та заплави річки Кучурган з помітками ВЕГО «МАМА-86» (1 аркуш).
  5. Копія постанови Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області № 9 від 26.04.93 року (2 аркуші).
  6. Копія відповіді Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області на скаргу мешканців сіл Степанівської сільради від 20.01.99 (1 аркуш).
  7. Копія заяви Прокурора Одеської області до Господарського суду одеської області від 30.05.2002 року (2 аркуші).
  8. Копія Довідки Прокуратури Роздільнянського району щодо статусу наданих в оренду земель і факту підробки рішень сесії про надання вказаних земель в оренду (1 аркуш).
  9. Копія резолюції громадських слухань «Екологічні проблеми басейна річки Кучурган і шляхи їхнього вирішення» від 6.10.2004 року (1 аркуш).

З повагою та надією на справедливе вирішення справи на користь громаді,

Президент ВЕГО «МАМА-86»
Ганна Голубовська-Онісімова